• Nadia El Makhfi

Zo bouw je als bedrijf een community op en onderhoud je ze





Zo bouw je als bedrijf een community op en onderhoud je ze

Een community opbouwen, het is de natte droom van veel bedrijven. En terecht, want een community kan voor een bedrijf heel wat betekenen! Maar laat je niet vangen, een community opbouwen is ook hard werken en veel tijd investeren. Als je daartoe bereid bent, kan je mooie dingen bereiken! We geven in deze blog een paar tips over hoe je als bedrijf een sterke community opbouwt.


Wat is een community eigenlijk?

Een community is een groep volgers of fans die tegelijkertijd ambassadeur zijn van je bedrijf. Ze identificeren zich volledig met waar jij als bedrijf voor staat en delen dat graag met hun eigen omgeving en publiek. Voor een bedrijf is een actieve community enorm waardevol. Ze zorgen voor gratis mond-aan-mond reclame, wat nog altijd de meest authentieke manier van reclame ‘maken’ is.


Wie veel geeft, krijgt

Maar een community gaat natuurlijk niet zomaar jouw bedrijf voorstellen en aanraden aan anderen. Om een sterke community op te bouwen moet je vooral veel geven. Dat kan zijn letterlijk waarde geven, een cadeautje of een digitaal product gratis weggeven. Maar je kan ook waarde geven door je community via jouw kanalen een podium te geven. Geef hen een micro, geef hen het gevoel dat ze gehoord worden en laat hen letterlijk aan het woord. Je kan dat doen door hen te interviewen, een klant van de maand in de spotlight te zetten,... De mogelijkheden zijn eindeloos!


Ga zelf in interactie

Als je verwacht dat mensen reageren op wat je doet en deelt, moet je zelf ook actief aan de slag. Reageer op je community zodat ze zien en voelen dat de betrokkenheid er is. Je kan ook de interactie opwekken door je community mee te betrekken bij bepaalde beslissingen. Kom je met een nieuw product op de markt? Laat hen mee beslissen over de verpakking! Twijfel je over het volgende onderwerp van de podcast? Leg het aan hen voor! Heb je geen inspiratie over de volgende onderwerpen voor je bedrijfsblog? Vraag je community waarover zij graag willen lezen. Het is niet moeilijk, maar je moet het wel doen.


Treed op als connector

Als jij de persoon of het bedrijf bent waardoor twee personen elkaar vinden en een klik hebben, is dat voor hen van enorme waarde. De dankbaarheid en het gevoel van betrokkenheid zal eens zo groot zijn! Ook dat kan je zelf in de hand werken. Als het past bij je bedrijf en soort community, kan je bijvoorbeeld vragen wie de favoriete auteur is, of wat ze doen van werk. Nieuwe (online) vriendschappen ontstaan snel wanneer er een raakvlak is! En als jij de reden bent dat twee mensen elkaar vinden, kan je nog maar weinig verkeerd doen bij hen. ;-)


Geef het tijd

Een laatste tip die we nog willen meegeven: geef het tijd. Een sterke community bouw je niet in 1-2-3 en vraagt veel tijd en toewijding. Maar het loont, we spreken uit ervaring!


Kan jij hulp gebruiken bij het opbouwen van een community? Wist je dat een podcast daar een heel geschikt medium voor is? Je ontdekt er alles over in onze vorige blog!





Deze blog werd geschreven door Evi Driesen | De Contentfabriek


4 views

Get connected

  • apple podcast logo
  • google podcast logo
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Spotify
  • YouTube
  • Facebook

50 koffies

Ankerrui 12, 2000 Antwerpen

0032(0)471 33 32 65

info@50koffies.be

Volg de podcast